بعد از آشنایی با اصول اولیه نفس گیری در ترومپت نحوه صحیح به دست گرفتن ترومپت و نواختن نخستین نوت ها موضوع بعدی خواهد بود. در این خصوص هنرآموزان معمولاً با واژه embouchure برخورد می کنند.

(تلفظ این اصطلاح در زبان انگلیسی؛  کلیک کنید)

برای این واژه ترجمه ی دقیقی در فارسی نداریم ولی با اغماض شاید بتوان آن را حالت لبها در نظر گرفت. این اصطلاح در مورد نوازندگی سازهای بادی برنجی کاربرد فراوانی دارد. 
حالت لبها در زیرایی (Pitch) و جنس صدای ساز (Timbre) نقش دارد. لبها نباید خشک باشند. تر بودن لبها لرزش لبها را تسهیل می‌کند. تا جایی که امکان دارد نباید هیچ فشاری به لبها بیاید. نوازنده باید بدون هیچگونه فشار اضافی بنوازد. آنچه که باید هرگونه فشار اضافی را جبران کند توانایی و مقاومت لب در شکل‌گیری و انعطاف است. فارکاس، شکل لبها در نواختن ترومپت را به فوت کردن سوپ داغ و رافائل مندز به تلفظ حرف انگلیسیِ M تشبیه کرده‌اند. در هر صورت لبها به هیچ عنوان نباید کشیده و باریک شوند. به عبارت دیگر دو انتهای لبها نباید جایشان از حالت طبیعی تغییر کند.

در مورد نحوه ی به دست گرفتن ساز هم عموماً اختلاف نظر مهمی وجود ندارد. بیشترین اختلاف ها در مورد انگشت کوچک دست راست هستند که برخی معتقدند که باید داخل حلقه باشد و برخی نیز معتقدند که بهتر است روی حلقه باشد. در حالتی که انگشت روی حلقه قرار می گیرد انگشتان دست راست آزادترند و دست، انقباضی ندارد. در حالتی که انگشت داخل حلقه نیز قرار می گیرد تسلط بر انگشتان راحت تر است. نوازنده بهتر است از ابتدا خود را به یکی از این دو حالت عادت دهد. 

 در دو ویدیوی زیر نحوه به دست گرفتنِ ساز و نواختنِ نخستین نوت ها در ترومپت توضیح داده شده است:
 
 

 
 
 

موضوع دیگری که برای تمامی نوازندگان ترومپت، چه نوآموزان و چه نوازندگان حرفه ای، بسیار بااهمیت است، موضوع گرم کردن (Warm Up) است. در حقیقت گرم کردن، بخش ضروری قبل از تمرین یا اجرا برای نوازندگان و هنرجویان است که در ارتقای کیفیت تمرین یا اجرا بسیار نقش دارد. راه های مختلفی برای گرم کردن وجود دارد. همچنین کتاب هایی نیز در خصوص این موضوع تألیف شده اند (برخی از این کتابها در بخش کتابخانه در دسترس اند). 
در ویدیوی زیر، نوازنده شهیر کوبایی-امریکایی، آرتور ساندوال ((Arturo Sandoval) در مورد این موضوع نکات جالب توجهی را مطرح می کند: